Friday, October 31, 2008

IKAN BAUNG SALAI MASAK LEMAK CILI API

"Rul, kami sekeluarga nak mai Segamat. Anuar nak makan ikan baung masak lemak. Anak-anak you ada tak..boleh jumpa depa.." Ok..no problem..bila nak mai..? 2 November nanti...
Saya terima panggilan daripada PM Dr. Rugayah isteri Dr. Anuar Marzuki...jiran kami semasa di Bukit 2, Perumahan Kakitangan UiTM Sabah. Bila saya terima panggilan tu, saya tak boleh menolak, saya akan usahakan dapat ikan baung masak lemak...sebabnya 'sifu' saya masak lemak cili api ialah Dr. Anuar Marzuki. Semasa kami bujang di Sabah, Dr. Anuar mengajar dan memberi resipi ketam masak lemak cili api. Ketam masa tu murah dan sememangnya 'fresh' di Sabah. Dan boleh kata ilmu yang diperturunkan tu telah berjaya saya praktikkan dengan penuh bergaya (perasan)...apa taknya, ramai dah makan hasil masakan 'air tangan saya' baik keluarga, kawan-kawan dan 'bakal keluarga mertua' (masa tu...skill kena tunjuk...he..he..he). Bila beritahu kat Dr. Rugayah perkara tu...dia tanya..''Abih..la ni hang masak dak.."Masak..masa Zura bersalin last year..seminggu I masak..itu pun anak-anak macam tak percaya. La ni tak lagi..I punya 'sifu' macamana...2 x 5 katanya...he..he..he..

Apa-apa pun terima kasihlah sudi bawa keluarga ke rumah kami. Bukan senang nak berkumpul balik macam di Sabah. Untuk memastikan apa yang dihajati oleh mereka dipenuhi, saya mohon bantuan tukang masak profesional, En.Salim yang memang terkenal juga sebagai 'pemburu baung sungai'. Semoga masakan ikan baung salai masak lemak cili api yang dihidangkan meninggalkan kenangan indah untuk persahabatan dan persaudaraan ini. Amin

No comments: