Friday, September 25, 2009

RAYA DI TEMERLOH DAN MUAR

'Turn' raya di Labis pulak (keluarga sebelah isteri). Hari Khamis kami sekeluarga ke Temerloh. Emak dan Abah (mentua) kami bawa sekali. Kami ke rumah Pak Ngah (adik Abah). Menziarahi sekali anak dan cucunya yang terlibat kemalangan sebelum raya. Mereka dimasukkan ke hospital selepas kereta terbabas dalam hujan lebat sebelum waktu berbuka. Alhamdullilah sekarang ini dalam keadaan sihat walaupun kelihatan terkejut dan trauma.Moga cepat sembuh dan pulih seperti sediakala. Ingatkan nak telefon Khalid untuk beraya di kampung dia sebab tak jauh dah. Tak jadi...dia tengah sibuk bawa Luqman kutip duit raya kot...he..he..he
Hari Jumaat kami bersama keluarga beraya di Muar. Abah orang Muar. Dah jadi tradisi kami akan ke Muar setiap kali raya. Apa yang penting anak-anak kenal saudara mara mereka di sebelah saya dan isteri. Dulu masa saya naik bas ekspres ke KL,saya suka tengok suasana kampung dan laman rumah orang Muar. Lamannya nampak kemas, bersih dan damai. Sekeliling rumah ada pokok buah-buahan.Sekarang ni dah banyak Taman Perumahan. Masa di Universiti saya mengetuai Persatuan Anak-anak Johor mengadakan projek kampung angkat anjuran Kerajaan Negeri Johor di Segamat dan kami di bahagikan antara mahasiswa/i universiti yang turut serta. Selepas tamat program kami (8 orang - saya, Azhar (UKM) serta Liza (UTM), Along(UIA),Hashimah(USM) serta 2 lagi rakan tak ingat namanya bermalam di rumah Zura(UTM) di Sungai Mati. Kebetulan waktu tu musim buah-buahan dan hubungan rapat kami bagaikan satu keluarga.Saya dilantik sebagai Penghulu bagi kumpulan ini. Tapi sekarang kami 'lost contact'. Saya sempat menghubungi Liza di JB menjemput beliau hadir ke majlis perkawinan saya...tapi beliau tak dapat hadir (masa tu nombor telefon 6 angka lagi)..dan minta maklumkan kepada 'adik beradik' yang lain. Beliaupun dah anak satu waktu tu. Hampir 21 tahun berlalu. Teringat pulak pada dia orang. Berkat Aidil Fitri tahun ini dan ingatan jalinan ukhwah yang tiba-tiba melintas di kotak fikiran kenangan semasa menulis blog ini, mungkin dengan keizinanNya kami dapat bertemu semula...bersama keluarga masing-masing. Entah bila agaknya tiba waktu itu...

No comments: