Sunday, June 21, 2009

ABAH

Tahun ini genap 8 tahun Abah meninggalkan kami. Meninggalkan kenangan manis dan sehingga kini curahan kasih sayangnya menebal dalam diri setiap kami. Kenangan suka duka semasa bersamanya sering terbayang. Sedikit kemahiran yang ada pada saya dalam membuat 'video editing' membolehkan saya meluahkan perasaan melalui kisah-kisah kenangan bergambar dan di 'CD' kan untuk tatapan keluarga dan anak-anak. Perjalanan dalam percutian kami sudah tentunya CD berkenaan ditayangkan. Anak saya yang kecil (Julia-2 tahun) boleh ingat lagu-lagu yang saya pilih itu sebagai lagu 'Tok Bah" (Atuk Abah). Lagu-lagu Sudirman seperti pelangi petang, ayah dan ibu dan salam terakhir serta lagu Ayah nyanyian Broery adalah antara lagu-lagu yang menyentap perasaan saya yang diselitkan dalam video berkenaan. Adakalanya dalam perjalanan percutian keluarga , saya yang sedang membawa kereta tidak dapat menahan cucuran airmata walaupun video berkenaan dah berulang kali ditayangkan. Ia datang dari dalam, datang dari hati dan perasaan semasa membuatnya, datang dengan kerinduan yang amat sangat sehinggakan setiap detik dan ketika semangatnya sentiasa bersama saya. Di saat akhirnya, kesempatan untuk saya menjaganya di Hospital adalah umpama sebutir pasir kecil di celah-celah selautan kasih sayang yang dicurahkannya.
Hari ini...anak-anak mengucapkan hari bapa untuk saya. Mendoakan saya. Abang Uda telefon. Saya sebak dan tidak dapat mengeluarkan kata-kata. Tersekat...saya tak berkesempatan jumpa dia di Labis..Petang nanti saya akan balik ke Shah Alam. Semasa saya di meja komputer, terdengar suara Julia tercari-cari saya...'ane abah'...'dah balik syah ayam'...kata Ika mengusik...saya memerhati ia berlari ke pintu..'nak abah'...katanya...
Abang Uda
Saya tak berkesempatan mengucapkan selamat hari bapa untuk 'Abah'. Doa saya kepada NYA adalah sebaik-baik ucapan 'Selamat Hari Bapa' untuk Abah...

1 comment:

mrafizi said...

Wajah dan pembawakan tuan saling tak tumpah spt ayahanda tuan.