Monday, January 12, 2009

LADANG HERBA NASUHA

Bersama rombongan Kampus Larkin, saya menyertai program mereka di Ladang Herba Nasuha di Pagoh. Saya dan keluarga tiba jam 4:30 petang dan sesi mandi sauna untuk lelaki baru saja selesai. Kata Dr. Ahmad "En. Khairul mandi besok dengan Prof...lepas sesi perasmian dan perbincangan." Beberapa staf kampus berkenaan yang baru keluar dari Bilik Sauna kelihatan merah muka, merah mata dan ada yang kata mencabar mandi sauna "herba" di sini. Hidung pedih dan berair, sesak nafas ada, panas, seronok, segar, badan ringan, ada masuk 5 minit lepas tu keluar tak tahan sebab sesak nafas dan macam-macam lagi yang mereka cerita kerana kebanyakannya kali pertama mandi sauna. Masa makan malam ada pulak yang bagi tau, kalau ada sakit darah tinggi atau jantung tak sesuai dan jangan sorang-sorang dalam bilik. Biliknya kecik dan gelap, bukan macam di hotel. Semua cerita-cerita tu menyebabkan saya berfikir dua tiga kali nak mandi ke tidak.

Kawasan persekitaran ladang herba ini memang luas dan ia juga merupakan salah satu Pusat Latihan Khidmat Negara. Kami ditempatkan di kabin no 8 dan biliknya selesa untuk kami sekeluarga. Walaupun berada di hutan (pokok-pokok herba) saya dapati tiada nyamuk yang mendekati.
Yang ni sesi belajar ambik gambar dengan mintak anak-anak buat aksi 'stunt' dalam kabin dan gambar di bawah diambil masa kami cari jalan nak ke Kabin tak jumpa (selepas makan malam) dalam gelap pekat Hutan Herba ni. Akhirnya terserempak dengan pelatih PLKN dan dia kata baik ikut pintu kedua berdekatan perkhemahan mereka dan keluar semula ke jalan besar. Bila masuk balik ikut pintu utama tu yang berhenti sekejap ambik gambar di bawah ni...

No comments: